diumenge, 14 d’abril del 2019

Albert Sánchez Piñol entrevistat al Suplement de Catalunya Ràdio (13 d'abril del 2019)



Roger Escapa va entrevistar a Albert Sánchez Piñol (29 minuts)

Durant els primers 7 minuts parlen del seu nou llibre Fungus, però de seguida surt el procés.

(7m 28 segons)
[Resum aproximat]

Què va ser abans el poble o el poder?
Tota societat humana, el poder sempre va de baix cap a dalt.
Hi ha 2 grans tesis, la de Nietzche, diu que la gent va darrera del gran líder com un ramats de xais
i n'hi ha una segona que diu Marcel Most, filòsof francès, que diu el contrari: el líder és un titella dels governats i si no fa allò que volen, cau.
Això es constata cada dia, mireu el Bouteflik, el Macron...
Nosaltres tenim

El que explica el procés, que els dos grans grups, ERC i JxCAT estaven tan pendents dels que dèien les seves bases i no van frenar.

Estem en un moment de recapitulació. Hi ha desorientació.
Potser les eleccions serà un moment de gir narratiu.
És molt més delirant que el Fungus.
Hi ha 2 milions de persones que continuen amb aquesta dèria.
Està tot molt desordenat.

Hem de parlar clar. A nivell nacional és un moment d'una derrota aclaradora i total.
Em sap greu que no es digui obertament.
I espera't al que vindrà. Jo sóc resistència cívica, cultural, a mil nivells.
El que vindrà no es decidirà aquí sinó a Ciudad Real.
Imagina't una aliança PSOE - Cs. Aquest micro desapareixerà (referint-se a Catalunya Ràdio))

Us retallarant els pressupostos de la corporació.
Cal anar a votar. És la única cosa que es pot fer.
L'Estat ho té tot: mitjans, banca, exèrcit, etc.
Imagina't el que et pot caure al damunt.
El món de l'autonomia pot desaparèixer i ningú en parla.
S'ho volen carregar tot.

(13 minuts)
Les sensacions del 12 de setembre del 1714
La força la tenen els altres
El 2 d'octubre va ser una derrota.
No em podia creure que serien tan barroers de picar a la gent.
Pensava que farien alguna cosa més discreta (saboteig informàtic)

No són temps alegres. És una hora molt greu.
Digues-me un sol país que s'hagi alliberat seguint les normes del país que governa.
Gandhi mai va fer el que volia el govern anglès sinó encara seria una província

M'estàs fent parlar de coses bastant tristes, però és així

No miro el judici perquè no ho suporto
Vaig estudiar antropologia (és la vida)  i dret (la mort)

Ells marquen les normes
Ho passo tant malament i intento no veure-ho però surt a tot arreu
Conec personalment algunes persones que hi ha allà
És terrorífic (17 minuts)

M'agradaria pensar d'una altra manera
Estem patint una gran derrota
S'està venent fum: no existeix la República

Som un país que vivim d'il·lusions i fantasies
justament per una mancança de poder polític

L'altre dia vaig parlar amb una noia guineana i quan va arribar a l'universitat
va sentir parlar per a primer cop el català i venia de l'Hospitalet
La immersió lingüística no existeix

Si no som capaços d'aplicar la immersió lingüística, com poder aplicar la República?

Quim Torra és amic teu?
M'entrevistaven a Madrid i vaig dir que era un bon tio, un bon jan.
No és una mala persona. És una campanya orquestrada
És cert que aquells tweets no eren agradables però estaven dins d'un context concret i contra uns nazis

(20:42 minuts)
Trobes a faltar espais d'opinió?
He opinat relativament poc i he intentat fer articles narratius
Avisat sortirà un llibre recull d'articles que feia amb en Bassas
He hagut de sortir d'alguns
Directament el director de LaVanguardia em censurava els articles

Hi havia temes que no podia tocar i m'havien donat carta blanca
Màrius Carol que trucava a casa cridant quan jo havia parlat de l'exèrcit
Vaig haver de marxar i estava molt ben pagat.

Estem en una època que el poder no s'amaga sinó que exhibeix.
Queden periodistes independents amb una erosió molt dura.
Depèn del periodista si es resisteix o no
El que jo valoro és la independència.
Els poders pressionen. Això serà pitjor.

(24 minuts) Feminisme

Com a antropòleg, com t'expliques que la meitat de la població sotmeti a l'altre?
Això només passa a l'Europa Occidental.
El masclisme no és només cosa d'homes. Les dones transmetien la cultura masclista als seus fills.
Hi posa l'exemple de les mares espartanes.

Tercera part de Victus ?
Els terminis editorials no sempre es corresponen amb els de producció personal
La tinc al cap.

Què serà catalunya d'aquí 10 anys?

És una suma de contes on al final de conte hi ha un policia amb una porra
Serà el que els catalans vulguin, si els deixen

ALTRES
Wikipedia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada