divendres, 12 de setembre del 2025

Editor de jocs en MSX: ajuda número 4 (crear un sprite)

 En aquesta entrada mostrarem com crear sprites o animacions.


Haurem d'anar a l'editor, menú New Asset / Sprite





Un sprite en un MSX (ordinador de 8 bits dels anys 80) és un objecte gràfic independent que el maquinari pot dibuixar i moure sobre la pantalla de manera automàtica, sense haver de redibuixar-lo píxel a píxel a la memòria de vídeo.

👉 En altres paraules: és una petita imatge (per exemple, un personatge, una nau, una bala) que el xip gràfic del MSX gestiona com una unitat pròpia.

Per què eren importants?

Els sprites permetien fer jocs d’acció (com plataformes, shoot’em ups o arcade) de manera fluida, perquè el processador no havia de "repintar" cada moviment manualment: el xip gràfic ja s’encarregava de moure’ls i detectar col·lisions.

Poden tenir un o molt fotogrames o frames. En el nostre cas hem dibuitxat un personatge que camini
i que només tingui un sol color. Recordem que en poden tenir fins a 4 (vegeu la paleta Active Brush)

Podem definir-ne els colors a la part esquerra inferior.
A la part central hi ha l'espai de treball on dibuixarem el fotograma i a la part dreta hi ha les eines d'animació que tractarem més endavant.


Crearem un altre fotograma. Quan els fotogrames tenen pocs canvis entre ells, és preferible duplicar-los (Duplicate Frame) i modificar-ne les parts per estalviar-nos feina.

També podem modificar el fotograma i mitjançant els botons de fletxes, moure'l cap un costat o l'altre o crear un efecte mirall (Flip)




De totes maneres, l'editor mostra l'altre fotograma d'una manera transparent perquè en puguem veure l'evolució. Aquesta opció (opacity) es pot modificar. Per defecte és del 30%.

El nou fotograma tindrà aquest aspecte:




Fixeu-vos que se'n mostra una miniatura a la part inferior esquerra i que si volem podem ampliar-ho amb la barra del Grid Zoom. També en podem canviar la velocitat.


guerrera de dos fotogrames.



Ara canviarem de personatge i agafarem una guerrera que vaig crear fa unes setmanes. 
L'inserirem en una pantalla per veure com queda.
Podrem triar si volem que es mogui horitzontalment, verticalment o que estigui quieta.


Clicarem a Watch per veure com es mou.


Li podrem dir des de quines coordenades x i y volem que apareixi i si hi ha moviment i cap a on.


També podrem inserir-hi una pantalla de fons i triarem una evolució de la que vam fer en un exercici anterior.



Modificant les coordenades farem que aparegui just sobre d'un camí o plataforma.

I fins aquí l'ajuda bàsica de creació d'sprites. Continuarem en un altra entrada.



En Jordi Sala, el creador de l'editor, al minut 10 i 24 segons  ho explica més bé en aquest vídeo







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada