dilluns, 4 de febrer del 2019

Justícia de Merda. Els CDR tornen a escampar fems i escombraries a les portes dels jutjats de Catalunya

FONT: Vilaweb




Els CDR han tornat a escampar una vegada més fems i escombraries a les portes dels jutjats de Catalunya. A través del seu Twitter han informat d’accions a

la Ciutat de la Justícia,
a Figueres,
Olot,
Vic,
Vilafranca del Penedès,
Sant Feliu de Guíxols,
Esplugues de Llobregat,
Gavà, Martorell,
Berga,
Manresa,
Girona,
Mataró,
Tortosa,
Cerdanyola del Vallès,
Rubí,
Santa Coloma de Farners,
Granollers,
Rubí i Cervera.


En una de les fotografies que han difós per les xarxes socials es pot veure com encaputxats actuen a la Ciutat de la Justícia i col·loquen una pancarta on es pot llegir ‘Justícia de merda’. A Cervera han fet una pintada on diu:
‘La Justícia espanyola fa pudor de merda feixista’.




Link al Tuit
Els no podem normalitzar la situació. Aviat començarà el i la sentència ja està escrita. Volen empresonar tot un poble. Davant aquest atemptat contra l'estat de dret, ens mantenim fermes i mobilitzades.

























[VÍDEO] Òmnium desmunta la campanya que volia netejar la imatge d’Espanya per al judici

FONT: Vilaweb


"Omnium Cultural ha fet un vídeo que desmunta la campanya que volia netejar la imatge d’Espanya per al judici contra l’1-O. Fa servir fragments del vídeo ‘This is the real Spain’, creat per l’entitat Espanya Global, en què apareixien personalitats com el cuiner José Andrés (resident als EUA), l’empresària del Banc Santander Ana Botín i la directora de cinema Isabel Coixet. Amb aquests fragments deixa al descobert les mentides del vídeo i fa referència a la corrupció, a l’existència de presos polítics i a sentències judicials com la de ‘la Manada’, entre més problemes de l’estat espanyol. ‘This is the real Spain’ forma part de la campanya orquestrada pel govern espanyol per a mirar d’impedir que es difonguin les vulneracions de drets fonamentals de tot el procés judicial contra l’independentisme."

N'he capturat algunes imatges:





















judicidemocracia.cat

dilluns, 28 de gener del 2019

50 anys de la destrucció del mural de l'església de Palau-sator a mans d'un grup ultra-dretà

FONTS:

Diari de Girona (2019): 50 anys de la destrucció
Diari de Girona (2016) La destrucció del mural de l'església de Palau-sator
TV3: (2014) 45 anys de la destrucció de les pintures modernes per un grup ultra-dretà

Versió de la pàgina oficial de l'Ajuntament (text de Nicolau Monconill de 1994)








Notícia del 47 anys

Dedicat al pintor mexicà Diego Rivera i als escriptors empordanesos Xevi Sala i Joan Gasull
A través de dos vells amics jubilats, subscriptors de la revista Sapiens de Barcelona, ens comenten que han llegit un petit reportatge titular «El mural de la discòrdia». Reflexions d´una visita a l´església de Palau-sator de part del periodista Enric Calpena sobre els continguts i personatges de la nostra pintura de cap a 500 m2, que seria destruïda per un escamot de guerrilleros de Cristo Rey un capvespre del 4 de febrer de 1969, per tant aquest 2017 farà 47 anys de l´atemptat i estovament de l´exrector capellà, Nicolau Moncunill i de l´artista que signa aquest article.
Amb motiu del proper 47 aniversari, escriurem sobre una sèrie d´escrits, cites, projectes sobre el mural de Palau-sator. I del ressò que ha tingut en múltiples reportatges que els darrers anys s´han publicat des del darrer a la revista Sapiens, a la novel·la Ens vam menjar el món de Xevi Sala, Premi Bertrana 2016. On hi ha un extens comentari sobre la visita del senyor Fraga Iribarne, que va anar a contemplar el mural, dirigent del misteriós complot dels serveis secrets i els paramilitars de l´extrema dreta franquista a les ordres del general Pérez Viñeta. Complot que formava part de la campanya de desprestigi del futur cardenal Jubany, alhora bisbe de Girona. Que l´acusaven de permetre que els comunistes profanessin les esglésies catòliques santificant a revolucionaris com Fidel Castro, el Che Guevara, i el pare Camilo Torres. Denunciaven que aquests feien conxorxa amb les teories llatinoamericanes de la teologia de l´alliberament, una església al servei dels pobres i no dels poderosos i rics.
Un altre llibre recent publicat és la novel·la titulada El pacifista que pretenia volar una discoteca de Joan Gasull, hi ha una llarga crònica d´uns joves antifranquistes, per lluitar contra la dictadura.
Tornant a parlar de l´excapellà Nicolau Moncunill, aquest fou un dels primers capellans progres que van obrir les esglésies i sagristies perquè es reunissin els obrers sindicalistes de les futures Comissions Obreres i activistes socials de tota mena, i artistes progressistes, com servidor.
L´altra notícia que volem destacar és la que quasi ja enllestida una filmació, reportatge televisiu realitzat per un grup de periodistes barcelonins. Cineastes que anaren a estudiar cinematografia a Nova York, visitant la fundació dels germans Rockefeller, van descobrir un llibre que parlava del gran mural del pintor mexicà Diego Rivera, junt amb els Orozco i Siqueiros, els nostres mestres en el muralisme, socialista i revolucionari. Els Rockefeller, un cop Rivera tenia enllestit el mural, el van trobar primer que tenia un to general massa roig, i que a part de les masses obreres amb to èpic hi havia retratats els principals líders comunistes mundials: Marx, Engels,... I com era d´esperar en Rivera es negà a modificar els colors i la temàtica revolucionària del mural. I els germans Rockefellers, enfadats, decideixen pagar al pintor i ordenen destruir el mural. I segons ens explica la noia dels documentalistes barcelonins va recordar que la seva mare tenia una casa a Palau-sator i que des de sempre li havia parlat de la història de la destrucció del nostre mural de l´església de Palau-sator i ens comentava que era una història paral·lela i al tornar a Barcelona anaren a veure a Valls a l´excapellà Nicolau Moncunill, que els regalà el seu llibre reportatge titulat Un crit a Palau-sator, que ja anem per la tercera edició. Setmanes després anem a Palau-sator amb la possibilitat de fer un documental.

S´ha filmat gairebé tot. Però que per manca de finançament i suports televisius, tot i tenint els avals del poeta Salvador Espriu i del dramaturg Buero Vallejo, no sabem si els directius televisius es van espantar que un servidor acusi obertament l´exministre Fraga Iribarne i l´exgeneral Pérez Viñeta, tesis reforçada per les investigacions de l´historiador gironí Josep Clara, en un excel·lent llibre del mateix títol. En el llibre es deixa clar que els principals inductors de la destrucció del mural de Palau-sator, foren el senyor Fraga Iribarne i el Sr. Pérez Viñeta...

Notícia del 2014 (45 anys)
Aquests dies se celebra el 45 aniversari dels fets de Palau-sator. Uns fets que envolten la història de l'absis de l'església romànica de Sant Pere d'aquesta localitat de l'Empordanet. La història narra les agressions que van rebre l'obra i el seu artista, Lluís Bosch Martí, per part de membres de la ultradreta, i també el rector de l'església, Nicolau Moncunill, l'impulsor de les pintures.
El mural només es va poder contemplar molt pocs dies. Les pintures van ser inaugurades la vigília de Nadal de l'any 1968. Els atacs van passar exactament el 4 de febrer del 1969.
Un grup de Guerrillers de Cristo Rei van llançar pintura i van posar fi a un mural que mostrava els aires de llibertat i obertura que reclamaven tant el rector com l'artista. El mural, molt peculiar, arriscat i incòmode per al règim, havia de reflectir la nova Església que va sortir del Concili Vaticà II, la bondat divina, la justícia terrenal i l'Església dels pobres. Al costat de Jesús crucificat hi havia personatges com Fidel Castro, el Che Guevara, Salvador Espriu o una sardana ballada pel poble. També hi apareixien personatges d'aquella època com Kennedy o Martin Luther King.
Els membres del grup atacant no només van destruir l'obra pictòrica sinó que, a més, van lligar de mans i peus el pintor de l'obra i el rector i els van colpejar. Després van desaparèixer amb els seus cotxes. Mai no es va saber qui van ser els autors i qui els va manar la feina. Però, anys més tard, un guàrdia civil, penedit i plorant, va explicar que l'havien obligat a fer-ho.
Actualment l'absis es pot veure blanc, enguixat, com estava abans que Lluís Bosch Martí hi hagués deixat la seva empremta.

dissabte, 12 de gener del 2019

Les dades són clares: el consens per a la solució ja existeix entre els catalans (Joe Brew - Vilaweb)












"Potser la fractura social no es deu al desig d’autodeterminació,
sinó a una constitució que té el suport de menys d’un de cada cinc catalans.
CONCLUSIÓ: L’AMPLI CONSENSPedro Sánchez ha dit que la crisi catalana ‘durarà anys’, perquè una solució requeriria una ‘àmplia majoria social que ara mateix no hi és, a Catalunya’.
Però les dades són clares. Els catalans ja comparteixen un ampli consens: més de tres quartes parts estan a favor de l’exercici del dret de l’autodeterminació
i més de tres quartes parts s’oposen a la constitució espanyola que els impedeix d’exercir aquest dret.
És estrany que en molts sectors polítics, el 78% de consens a favor d’un referèndum d’autodeterminació es consideri ‘insuficient’,
però que el 23% de consens a favor de la constitució es consideri suficient per a la governança continuada de Catalunya.

També és estrany que els partits polítics i els polítics dominants espanyols continuïn tractant l’àmplia voluntat dels catalans d’autodeterminació com una qüestió del dret penal, en comptes d’una qüestió política. Mentre una àmplia majoria dels catalans sigui favorable a l’autodeterminació, continuaran escollint polítics que la persegueixen (dins o fora de la llei espanyola). I mentre la majoria dels catalans s’oposi a la constitució espanyola, continuaran elegint polítics que creïn lleis que se’n situïn fora.
Una solució política a la crisi catalana requereix el reconeixement de les tres veritats següents:
1. Ja hi ha un ampli consens a favor de l’autodeterminació entre els catalans.
2. La causa principal de la crisi actual no és un desacord entre els catalans,
sinó la prohibició d’Espanya d’aquest consens ampli.
3. Governar un territori on menys d’una quarta part dels habitants aprovi les ‘regles del joc’ (la constitució espanyola) és simplement insostenible, i probablement portarà a noves polítiques ‘il·legals’ votades i aprovades pels dirigents catalans.
El senyor Sánchez l’encerta quan diu que la crisi durarà anys, si Espanya és políticament incapaç d’acceptar un referèndum independent a Catalunya. Però una crisi perllongada no és ni necessària ni inevitable. El consens per a la solució ja existeix entre els catalans. Fingir que aquest consens no existeix, o descriure la crisi política com un ‘conflicte entre catalans’, reflecteix la ignorància de la realitat. O el desig de retorçar-la."

dilluns, 7 de gener del 2019

Les millores pel·lícules del 2018 segons diferents fonts


La llista del diari Ara

1-El hilo invisible
2-Lazzaro Feliz
3-Lo que esconde Silver Lake
4-The Florida Project
5-Roma
7-Climax
8-Burning
9-En tránsito
10-Mandy
11-Western
12-Zama
13-Hereditary
14-El Reverendo (First reformed)
15-Caras y lugares
16-Entre dos aguas (Isaki Lacuesta)
17-Isla de Perros
18-Jeannette
19-Tres anuncios
20-La balada de Buster Scruggs
21-Vengadores: infinity war
22-Bárbara
23-Mudar la piel
24-Los archivos del Pentágono (The Post)
25-Spiderman




Segons espinof de Juan Luís Caviaro aquestes són les millors pelis de l'any passat


1-Tres anuncios en las afueras
2-Loving Vincent
3-Los archivos del Pentágono (The Post)
4-Call me by your name
5-El hilo invisible
6-La forma del Agua
7-La muerte de Stalin
8-El Cairo Confidencial (The Nile Hilton incident)
9-Isla de perros
10-Custodia compartida
11-Vengadores: infinity War
12-Lean on Pete
13-Hereditary
14-El reverendo (First Reformed)
15-Todos lo saben
16-El reino
17-Cold War
18-Ha nacido una estrella
19-Mandy
20-Burning (Murakami)
21-Viudas
22-Ralph rompe internet


Més llistes, Fotogramas (fins octubre del 2018)

1-120 pulsaciones por minuto
2-Caras y lugares (de JR)
3-Vengadores: infinity war
4-Casi 40
5-Campeones
6-The Florida project
7-Con amor, Simon
8-Hereditary 
9-Noche de juegos
10-Jurassic World2
11-Amante por un día
12-La cámara de Claire
13-Misión impossible: fallout
14-Taller de escritura
15-Disobedience
16-Lean on Pete
17-3 anuncios
18-Tully
19-El hilo invisible
20-Siempre Juntos (Benzinho)
21-Un lugar tranquilo
22-Lady Bird
23-Lucky
24-Isla de Perros
25-El sol interior Filmin
26-Custodia compartida
27-Call me by your name
28-Thelma
29-La forma del agua
30-Black Panther
...
41-Todos lo saben
42-El Reino
44-Cold War
45-Ha nacido una estrella
47-Lazzaro Feliz



Altres llistes Rotten Tomatoes (la més alternativa)

Més llistes, Esquire

diumenge, 6 de gener del 2019

Perpinyà acull el primer acte en territori català d’un conseller del govern en l’exili


FONT: Vilaweb

El conseller de Cultura Lluís Puig ha visitat avui Perpinyà i hi ha presentat el Consell per la República. L’acte s’ha fet al Casal de Perpinyà i Puig hi ha estat acompanyat pel professor Alà Baylac Ferrer. És el primer cop que un dels exiliats torna a territori català des de l’any passat.Durant l’acte s’han explicat les principals línies de treball del Consell, que tenen per objecte construir república de manera coral amb totes les persones i entitats que formin part del registre ciutadà, la primera eina de comunicació i treball que es va posar en marxa ja fa dos mesos.
La seva visita era el secret més ben guardat. Poca gent ho sabia i a l’acte s’anunciava que hi participaria per videoconferència, però el conseller de Cultura ha arribat a Perpinyà a primera hora d’aquest matí provinent de Waterloo, en un viatge que s’ha allargat tota la nit.

Puig, visiblement emocionat i amb llàgrimes als ulls, ha assegurat que ha estat una decisió ‘molt meditada’ i que feia molt de temps que ‘els membres del govern a l’exili’ havien estat parlant de la ‘necessitat de tornar a trepitjar terres catalanes’. ‘Ens devíem una visita’, ha afegit durant la seva intervenció.
El conseller ha reivindicat el paper que la Catalunya del Nord ha tingut en el procés català i ha dit que la seva visita és una forma ‘de portar l’agraïment del president Puigdemont i de la resta del govern’ a la Catalunya del Nord. ‘És la primera vegada que venim des que vam marxar a l’exili i, per tant, és molt emotiu pensar que et trobes amb gent que parla la mateixa llengua que tu. Ha estat un dia molt agradable’, ha remarcat.

Sobre una possible reacció de l’estat francès a la seva visita, Puig ha dit que no saben com pot actuar però ha recordat que són ‘ciutadans europeus lliures’, que s’han presentat davant la justícia quan se’ls ha requerit i que, per tant, no esperen que hi hagi cap reacció. ‘França és una república democràtica i té les seves maneres d’actuar. No hi ha en aquests moments cap reclamació en contra nostra’, ha recordat. En aquest sentit, ha afegit que viatgen per Europa i per la resta del món ‘no per fer turisme’ sinó per ‘seguir el procés lliure i democràtic’. Puig ha avançat també que després d’aquesta ‘segurament’ hi haurà noves aparicions.

Altres fonts:
ElNacional


Rutes possibles de Waterloo a Perpinyà (GoogleMaps)

dissabte, 8 de desembre del 2018

La vaga de fam: una protesta des de l’Edat Mitjana (Diari ARA)


FONT: DIARI ARA

Ara fa vuit dies Jordi Sànchez i Jordi Turull anunciaven l’inici d’una vaga de fam per denunciar el “bloqueig” del Tribunal Constitucional a la justícia europea. Dos dies després s’hi afegien Joaquim Forn i Josep Rull. Els diputats de JxCat han adoptat un mètode de protesta que ve de lluny. N’hi ha precedents a la Irlanda medieval però també en tenim constància en les tradicions hindús. En la tradició celta es tractava de l’anomenat troscad i consistia a reclamar que algú se sotmetés a la justícia plantant-se a la porta de casa seva indefinidament sense menjar, cosa que generava una forta pressió social.
No va ser fins a principis del segle XX, amb tot, que aquest ritual es va convertir en una eina política emmarcada en la lluita no violenta: qui fa una vaga de fam busca apel·lar a la consciència de l’adversari polític i denunciar una situació d’injustícia. Tot i que Mahatma Gandhi n’ha esdevingut el paradigma, van ser les dones que reclamaven el dret de vot abans de la Primera Guerra Mundial les primeres que van fer servir la vaga de fam com a instrument per fer política. Els moviments pacífics hi han recorregut amb assiduïtat, com també les organitzacions terroristes.
Les dones sufragistes
Vagues de fam perquè se les considerés activistes polítiques
A principi del segle XX, el moviment per reclamar el dret de vot de les dones al Regne Unit començava les primeres protestes. I, al seu torn, el govern britànic també començava a empresonar les activistes. El 1909 Marion Wallace Dunlop va iniciar la primera vaga de fam a la presó. Va ser alliberada al cap de tres dies. A Wallace Dunlop la van seguir d’altres. Emmeline Pankhurst, una de les líders del moviment, n’explicava els motius en una carta al Manchester Guardian : no era pel seu empresonament, sinó perquè el govern es negava a reconèixer que estaven empresonades per donar suport a accions polítiques. La idea era que si aconseguien que els actes de les sufragistes es consideressin accions polítiques i no delictes criminals es reconeixeria la legitimitat de la seva reivindicació. Arran del creixement del nombre de dones en vaga de fam a les presons i l’impacte social que comportava, el govern va decidir aplicar-los l’alimentació forçosa, que va ser considerada un mètode de tortura i va causar, fins i tot, algunes morts. El 1913 el Parlament britànic va decidir canviar de política amb l’anomenada llei del gat i el ratolí : alliberaven les dones en vaga de fam més febles i, quan estaven recuperades, les tornaven a empresonar. Tot plegat va propiciar un augment del suport social a les sufragistes.
Gandhi, el paradigma
Fins a disset vagues de fam d’entre set dies i un mes
En el marc del procés d’independència de l’Índia, Mahatma Gandhi ha esdevingut un referent del pacifisme i la lluita no violenta. Amb l’Índia sota domini britànic, Gandhi va dur a terme fins a disset vagues de fam -d’entre set dies i un mes- per denunciar el control que exercia l’Imperi Britànic sobre la colònia. Va assenyalar com era de contradictori el fet que la metròpoli abanderés la lluita per la llibertat durant la Segona Guerra Mundial, en guerra contra l’Alemanya nazi. Com a líder del moviment indi va ser empresonat fins a quatre vegades, el 1922, 1930, 1933 i 1942; va fer diversos dejunis, i va protagonitzar vagues de fam. Es destaca la del 1932 en contra de la decisió dels anglesos de separar el sistema electoral de l’Índia per castes; o una altra del 1943 contra el seu empresonament sense càrrecs judicials. Ja amb la independència, va dur a terme l’última el 1948 per reclamar la unitat entre hindús i musulmans. Poc després va ser assassinat per un nacionalista indi.




L’IRA i les vagues de fam
Bobby Sands i nou presos més van morir en presons britàniques

L’any 1976 el govern laborista va decidir acabar amb la categoria especial de presoners de guerra amb què eren tractats els presos del conflicte d’Irlanda del Nord. La mesura va provocar una onada de protestes dels presos de l’IRA: primer, la vaga de les mantes -els presoners van rebutjar posar-se l’uniforme de presos comuns-; després, la vaga de la higiene -van declinar rentar-se i escampaven els excrements a les parets de les cel·les-; i, finalment, la vaga de fam del 1981 encapçalada per Bobby Sands, que només tenia 27 anys, i que va generar un gran impacte durant el mandat de la primera ministra conservadora, Margaret Thatcher. Demanaven ser reconeguts com a presos polítics: poder vestir de civils; el dret a la lliure associació ; el dret a una visita, un paquet i una carta per setmana, entre altres peticions. Al llarg de la vaga de fam, Sands va ser elegit diputat a Westminster per la circumscripció de Fermanagh i South Tyrone, i això va multiplicar el ressò internacional del seu cas. Després de 66 dies sense menjar va acabar morint, juntament amb nou presos més de l’IRA. Posteriorment, la resta de presos van aturar la vaga de fam -malgrat que Thatcher no es va moure- i es va produir una escalada en el conflicte a Irlanda del Nord.
Precedents a l’Estat
De Xirinacs a Jaume Sastre, passant pels Grapo i ETA
La dels presos catalans no és la primera vaga de fam a l’Estat. Lluís Maria Xirinacs n’ha esdevingut un referent als Països Catalans. A les acaballes del franquisme, i com a impulsor de l’Assemblea de Catalunya, va protagonitzar diverses vagues de fam tant a dins com a fora de la presó, en solidaritat amb els encausats pel Procés de Burgos. L’1 de desembre del 1973 va anunciar a través d’una carta clandestina que deixava de menjar per reclamar la llibertat de 113 detinguts durant una reunió de l’Assemblea de Catalunya. Estava en presó preventiva a la Model i es va allargar una quarantena de dies. A les Illes Balears, el docent Jaume Sastre va dur a terme la mateixa protesta durant 41 dies el 2014, en contra de la política educativa del PP.
I als anys 80 i 90 dos presoners del Grapo van morir a conseqüència d’una vaga de fam. Juan José Crespo Galende, el 1981, va morir a l’hospital als 28 anys després de tres mesos sense menjar per protestar contra les condicions del règim penal de màxima seguretat de la presó d’Herrera de la Mancha (Ciudad Real). El 1990, José Manuel Sevillano Martín també va morir als 30 anys després de participar en una vaga de fam amb 60 membres del Grapo més per protestar contra la política de dispersió del govern espanyol. L’organització va assassinar el metge que els va aplicar l’alimentació forçosa.
Els presos d’ETA també van recórrer a aquesta forma de protesta. El 2012 diversos empresonats, entre els quals Arnaldo Otegi (actual secretari general de Bildu), van iniciar una vaga de fam per reclamar la llibertat de Iosu Uribetxeberria, que tenia un càncer terminal. Va acabar sent alliberat i va morir el 2015 a Arrasate a conseqüència de la malaltia. També De Juana Chaos va fer diverses vagues de fam, entre les quals una de seixanta dies el 2006, en contra de la doctrina Parot -tombada després per la justícia europea- i reclamant la llibertat perquè considerava que ja havia complert la condemna.


Amèrica Llatina
Els dissidents cubans i l’oposició veneçolana han fet vagues de fam
El dissident cubà Guillermo Fariñas ha protagonitzat més de vint vagues de fam: l’última va ser el 2016, amb 54 dies sense menjar per reclamar al govern que posés fi a la repressió. També el líder de l’oposició veneçolana Leopoldo López va iniciar una vaga de fam durant el seu empresonament el 2015, en què reclamava, entre altres coses, la llibertat dels presos polítics i una data per a les eleccions. Va deixar la protesta després de 30 dies.


Rússia
Un director de cine empresonat, en estat crític després de 145 dies
El director de cine ucraïnès Oleg Sentsov ha posat fi recentment a una vaga de fam per reclamar la llibertat de 64 ucraïnesos empresonats a Rússia per delictes polítics. Va fer coincidir l’inici de la protesta amb la Copa del Món de futbol que aquest any s’ha fet a Rússia. Li van acabar aplicant l’alimentació forçosa i després de 145 dies finalment va decidir deixar la vaga. Està condemnat a 20 anys de presó per suposats delictes de terrorisme durant l’annexió de Crimea a la Federació Russa.