diumenge, 19 de novembre del 2017

La llista Mirabete (la llista dels homes assassinats)


El 7 de novembre vaig descobrir aquesta notícia navegant pel Twitter al compte de l'Adrià Pujol Cruells @AdriPujol

Concretament en aquest post
https://twitter.com/AdriPujol/status/928028404557012993






"Josep Hernàndez Mirabete vivia a Palafrugell des dels 5 anys, i havia vingut de Múrcia. Gitano, peixater i contrabandista, el vaig visitar l'any 2004. Vivia entre rampoines.

Durant la Guerra Civil va fer de caçatancs. Franco el va empresonar a Girona. I durant anys es va dedicar a apuntar els noms, el poble de procedència i el dia, de cada home que s'enduien de nit i no tornava.

Hi ha homes de pràcticament tots els pobles del gironès, dels Empordans, la Selva, el Pla de l'Estany, la Garrotxa... Homes que no tornaven. Els executaven.

Mirabete va sobreviure. El recordo salat, amb 80 anys i una companya de 45, anarquista i sorruda.
I vam parlar, a la seva barraca.

Em va explicar que havia ofert la seva llista a historiadors i periodistes, però que, com que era gitano (i força pescallunes) no li havien fet cas. I jo vaig copiar la llista.

Amb dos amics historiadors vam comprovar alguns noms.
TOT era veritat.
Desenes d'homes que les famílies, els veïns de cada poble reconeixien no saber on eren, enllà del 39 i fins i tot abans."


La llista sencera és aquí







La font original és aquí

https://lacarronyadeltercer.wordpress.com/2017/11/08/la-llista-miravete/




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada