divendres, 22 d’agost del 2025

Editor de jocs en MSX: ajuda número 1 (Tiles)

M'he atrevit a fer una ajuda per explicar com fer servir l'editor que està desenvolupament en Jordi Sala i que trobareu una sèrie de vídeos explicatius en aquesta entrada

Començarem per un concepte bàsic, les Tiles o rajoles.


Què és un tile?

És un concepte clau en els videojocs antics (i també en alguns moderns).
Un "tile" (en català es podria dir rajola o fitxa) és un petit bloc gràfic —normalment quadrat, per exemple de 8x8 píxels a l’MSX— que es fa servir com a peça bàsica per construir l’escenari o els fons d’un videojoc.

En el cas de l'editor pot tenir diferents mides des de 8 a 32 píxels d'amplada i altura.
En MSX estan limitades a 2 colors per línia de 8 píxels (ja ho veurem més endavant)

Per a crear una Tile només hem d'anar al menú "New Asset" i escollir aquesta opció.




A continuació ens trobarem amb 3 blocs o àrees: 

1-Àrea de propietats
2-Area de treball
3-Atributs de color de línia



Comencem per la primera, Propietats generals


1A:
aquí hi podem posar el nom que vulguem
A continuació escollirem la mida en píxels, des de 8 a 32 tant l'amplada com l'altura
1C: Accions
Ens permet copiar el contingut de la Tile i enganxar-la en una altra, dividar-la (split) i 
generar-la automàticament a partir d'elements pre-dissenyats (1A1) com són roques, totxanes, escales, barres de cel·la, gel, herba i herba estilitzada.



Cada element té els seus paràmetres específics. En aquest cas hem triat totxana (brick)
Podrem triar quants totxanes volem en horitzontal (brick W) i en altura (brick H) 1A2, també la mída en píxels del "morter" o separació entre totxanes 1A3, així com el desplaçament de fila (row offset).

Finalment generarem i aplicarem els canvis.




PROPIETATS LÒGIQUES
Les propietats lògiques indiquen què provoca o com es comporta aquella tile i s'exportaran al mapa de comportament.

No Solid (passable)
Solid (paret/ terra)
Platform (Top solid)
Slope (Solid) pendent

Banderes de propietat 
Indica si la tile és trencable, movible, mortal o interactiva.



ÀREA DE TREBALL

Trobarem diferents botons, com dibuixar (mitjançant el botó esquerra i el dret del ratolí),
emplenar àrea, dither (o efecte borrós o tremolat) i les operacions de fitxer 2A


A continuació, els botons que permeten moure el dibuix cap a un costat o l'altre, amunt i avall i les dues accions de mirall (mirall horitzontal i el vertical) 2B

Tot seguit, la barra de zoom que ens permetrà ampliar per a més tenir més detall i finalment les accions de simetria (hortizontal, vertical, D1, D2, Quad i desactivar)


ATRIBUTS DE LÍNIA DE COLOR

I acabarem explicant la darrera àrea que ens permet canviar els colors de primer pla (foreground FG) i el color de fons (background o BG) de cada línia de 8 píxels.







A partir del segon 40 fins al segon minuts d'aquest vídeo en veureu un exemple pràctic de les tiles. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada